Wetenschapswinkel UT Onderzoeksrapporten

Login

2 + 3 > 5: communicatieplan Sigma M

Kupper, Nicolette (2005) 2 + 3 > 5: communicatieplan Sigma M.

[img]
Preview
PDF
Download (611kB) | Preview
Abstract: Dit communicatieplan is geschreven voor Sigma M, een samenwerkingsverband tussen vijf musea en publieksinstellingen in de gemeente Dinkelland. Het samenwerkingsverband bestaat ongeveer drie jaar en geniet nog weinig bekendheid binnen en buiten de regio. Het communicatieplan dient als uitgangspunt om Sigma M in de markt te zetten. De effectieve inzet van verschillende communicatiemiddelen heeft tot doel: - De naamsbekendheid van het samenwerkingsverband Sigma M te vergroten. - De deelname aan gezamenlijke activiteiten van Sigma M te verbeteren. - Het museumbezoek in de regio te bevorderen. In het plan is allereerst aandacht besteed aan Sigma M: de organisatiestructuur, de deelnemers, de organisatiedoelen en de activiteiten. Daarnaast is op basis van literatuur achtergrondinformatie verzameld over museumpromotie, toerisme en museumbezoek in de regio en succesvolle museale samenwerkingsverbanden zoals de Stichting Amelander Musea en Groesbeek Museumlandschap. Vervolgens zijn de belangrijkste doelgroepen van Sigma M gespecificeerd, waarop Sigma M de externe communicatie dient te richten. Dit zijn: 1. Nederlandse en Duitse dag- en verblijfstoeristen - gezinnen met kinderen. 2. Nederlandse en Duitse dag- en verblijfstoeristen - 55-plussers en senioren. 3. Nederlandse en Duitse schoolkinderen in groepen. Om het samenwerkingsverband Sigma M in de markt te zetten, is op basis van de vergaarde informatie een zestal speerpunten in de communicatie geformuleerd, te weten: 1. Nieuwe merknaam in externe communicatie. 2. Netwerk opbouwen/uitbreiden met o.a. verblijfsaccomodaties en VVV’s. 3. Arrangementen ontwikkelen voor de doelgroepen in samenwerking met externen. 4. Promotiemateriaal ontwikkelen/verbeteren en verspreiden. 5. Free publicity actief houden. 6. Ontwikkelen en up-to-date houden van de website. Aanbevolen wordt om de positionering van Sigma M in de markt serieus aan te pakken en hier in te investeren. Benadrukt wordt hierbij het belang van een goede interne communicatie en motivatie. Voor het slagen van de communicatie dient binnen Sigma M overwogen te worden of er genoeg tijd vrijgemaakt kan worden om de communicatietaken uit te voeren. Als dit niet waarschijnlijk is, dan wordt sterk aangeraden om in ieder geval voor de eerste periode een externe communicatiemedewerker of communicatiestagiaire aan te nemen om de taken uit te voeren. Daarnaast wordt aanbevolen om verder onderzoek te doen naar de wensen en behoeften van de doelgroepen van Sigma M en onderzoek te doen naar museale samenwerkingsverbanden.
Domein: Markt en communicatie
Datum: November 2005
Klant:
Projectnummer: 1385

Repository Staff Only:item control page