Onderzoek naar potentiele bezoekers voor de historische musea in Overijssel: een onderzoek naar de factoren die van invloed kunnen zijn op de intentie om een historische museum in Overijssel te bezoeken

Pierik, Nico (2005) Onderzoek naar potentiele bezoekers voor de historische musea in Overijssel: een onderzoek naar de factoren die van invloed kunnen zijn op de intentie om een historische museum in Overijssel te bezoeken.

[img]
Preview
PDF
Download (1MB) | Preview
Abstract: Stichting Kunst en Cultuur Overijssel (KCO) heeft gesignaleerd dat dalende bezoekersaantallen bij musea in Overijssel een probleem vormen. KCO heeft de behoefte om advies uit te brengen aan deze musea, om aan te geven op welke manier deze het museumbezoek kunnen stimuleren. In dit kader is onderzoek gedaan naar de behoeften, motieven en barrières van potentiële doelgroepen voor de historische musea in Overijssel (meest vertegenwoordigd genre). Aanbevelingen museumbeleid - meer historische musea ook op zondag open stellen voor publiek; - educatief materiaal ontwikkelen voor zowel de oudere als jongere doelgroep; - kortingsregelingen voor alle historische musea gelijk trekken; - investeer in kwalitatief goede traditionele media: foto’s, dia’s, film en schriftelijke informatie; - rondleidingen behouden; - reizende tentoonstelling aanbieden bij bejaardentehuizen en verpleegtehuizen; - intensief samenwerken met openbaarvervoersmaatschappijen in de regio (bus en trein); Aanbevelingen communicatiebeleid - in promotiemateriaal het educatieve aspect duidelijk naar voren laten komen, zonder dat dit een belerende toon krijgt, nadruk leggen op nieuwsgierigheid en ontdekken; - in promotiemateriaal vragen gebruiken die in de historische musea beantwoord kunnen worden om nieuwsgierigheid op te wekken; - marketingcommunicatie vanuit KCO afstemmen met de marketing communicatie vanuit de historische musea; - Museumkijkwijzers verspreiden in wachtruimtes van kappers, tandartsen en huisartsen. Zorg voor meeneemexemplaren of notitieblokjes met pennen; - folders leveren aan: openbare bibliotheken, kappers, tandartsen en huisartsen in de buurt van een specifiek historisch museum; - website opstellen vanuit KCO met alle musea in Overijssel ingedeeld naar genre; - websites van de historische musea uitbreiden met forum of gastenboek; - free publicity bevorderen: demonstraties oude ambachten, met activiteiten aansluiten op actualiteit, prominent aanwezig zijn bij braderieën - voor toeristen specifiek meertalige folders ontwikkelen en verspreiden bij VVV, campings en hotels; - persoonlijk contact leggen en onderhouden met scholen; - vervolgonderzoek uitvoeren binnen de leeftijdscategorieën 4-12 jaar (kinderen primair onderwijs) en 13-18 jaar (voortgezet onderwijs); Onderzoek naar potentiële bezoekers voor de historische musea in Overijssel 3 Aan de hand van een uitgebreide vragenlijst is gekeken welke behoeften, motieven en barrières aanwezig zijn bij de lokale bevolking. Het onderzoek heeft zich gericht op de historische musea in Overijssel omdat dit genre het meest vertegenwoordigd is binnen Overijssel. De belangrijkste potentiële doelgroep voor deze musea zijn ouderen (40-59 jaar) en senioren (60 jaar en ouder). Vanwege de vergrijzing in de samenleving wordt dit ook voor de toekomst een belangrijke doelgroep. Voor ouderen die deelnemen aan het arbeidsproces is het van belang dat de openingstijden in het weekend verruimd worden. Daarnaast is het van belang om ook richting scholen activiteiten te ondernemen, omdat indien de historische musea erin slagen om verweven te raken in het geschiedenisonderwijs dit de continuïteit aan bezoekers voor historische musea kan bevorderen. Gemiddeld genomen vindt men het belangrijk om in de historische musea iets te kunnen leren, de nadruk ligt daarom op educatie. Daarnaast geeft men de voorkeur aan traditionele media en nauwelijks aan multimedia. - Frequent contact is nodig tussen KCO en de historische musea om een consistent marketingbeleid te kunnen ontwikkelen en uit te kunnen voeren. - Voor het ontwikkelen van educatief materiaal en eventueel vervolgonderzoek naar de leeftijdsgroep 4-18 jaar is het raadzaam contact op te nemen met de faculteit Educational Design, Management and Media aan de Universiteit Twente of de Stichting Leerplan Ontwikkeling.
Domein: Markt en communicatie
Datum: 15 Maart 2005
Klant:
Projectnummer: 1376

Repository Staff Only:item control page