Naleving: afdwingen of bevorderen? De effecten van neutrale, normatieve, dreigende en gecombineerde tekststrategieen op de attitude van clienten van de Sociale Dienst ten aanzien van de regels

Groot van Embden, G.J. de (2010) Naleving: afdwingen of bevorderen? De effecten van neutrale, normatieve, dreigende en gecombineerde tekststrategieen op de attitude van clienten van de Sociale Dienst ten aanzien van de regels.

[img]
Preview
PDF
Download (861kB) | Preview
Abstract: Sociale zekerheidsfraude komt nog veel voor: in 2007 werden 32250 fraudezaken geteld waarbij voor 122 miljoen euro werd gefraudeerd. Op basis van literatuur zijn vijf communicatiestrategieën uitgewerkt om naleving te bevorderen: neutraal, normatief, dreigen, ‘overwegend dreigend’ en ‘normatief ondersteunend’. Per strategie is een brochure ontworpen die vervolgens bij honderd mensen met een uitkering is getest (twintig respondenten per brochure. Gemeten werden: leesbaarheid van de brochure, ervaren legitimiteit, eerlijkheid van behandeling, waargenomen ‘dreiging’ en verschillende attitudes ten aanzien van naleefregels (werk zoeken, melden van inkomsten e.a.). Er werden twee duidelijke resultaten gevonden: - De normatieve strategie bleek als enige de waargenomen behandeling significant positief te beïnvloeden, terwijl de beide dreigende strategieën hierop significante negatieve invloeden hadden. Geconcludeerd wordt dat de eerste strategie kan helpen de onderlinge relatie tussen Sociale Dienst en cliënt te verbeteren en waarschijnlijk leidt tot meer vrijwillige naleving en tot minder fraude. - Het toevoegen van normatieve en dreigende elementen maakt de tekst iets minder goed leesbaar. De effecten waren echter niet groot. Het nut van combinatiestrategieën werd vooralsnog niet bewezen. Deze moeten eerst verder verfijnd worden.
Domein: Mens en maatschappij
Datum: 2010
Klant:
Projectnummer: 1743

Repository Staff Only:item control page