Business model innovation for organizations in the social domain. A case study of 'De Viermarken'

Lemmens, Gijs (2016) Business model innovation for organizations in the social domain. A case study of 'De Viermarken'.

[img]
Preview
PDF
Download (857kB) | Preview
Abstract: In tijden waar de regering steeds meer bespaard op uitgaves voor de zorgsector, wordt het steeds moeilijker voor sociale organisaties om hun financiering rond te krijgen. Het is daarom cruciaal om mogelijkheden te vinden om hun bedrijfsmodel te vernieuwen zodat er meer inkomen gegenereerd kan worden. Academici hebben al veel uitspraken gedaan over innovatie van bedrijfsmodellen in het algemeen, innovatie van bedrijfsmodellen binnen het sociale domein daarentegen is nog onderbelicht. De huidige studie probeert te onderzoeken hoe dit bereikt kan worden. Hiervoor worden modellen en theorieën gebruikt die gecreëerd zijn voor innovatie van bedrijfsmodellen in het algemeen, zoals het model-concept van Osterwalder et al. (2005). Een omvangrijke literatuuronderzoek heeft geresulteerd in een procesmodel voor bedrijfsmodel innovatie binnen het sociale domein. Gecombineerd met de Ansoff matrix en de productieketen innovatie theorieën heeft dit geleidt tot verschillende bedrijfsmodel innovaties, waaruit conclusies getrokken kunnen worden.
Domein: Markt en communicatie
Datum: Juli 2016
Projectnummer: 2412
Copyright: Wetenschapswinkel UT

Repository Staff Only:item control page